حسابداری
|
|||||||||||
|
گرایش ها وابعاد مختلف دوره در کارشناسی ارشد
|
||||||||||
|
ظرفيت پذيرش دانشگاهها: سراسری روزانه و ...
|
||||||||||
|
|
||||||||||
|
|||||||||||
حسابداري سيستمي است که در آن فرآيند جمع آوري، طبقه بندي، ثبت، خلاصه کردن اطلاعات و تهيه گزارشهاي مالي و صورتهاي حسابداري، در شکلها و مدلهاي خاص انجام ميگيرد. تا افراد ذينفع درون سازماني مثل مديران سازمان و يا برون سازماني مثل بانکها، مجمع عمومي سازمان مورد نظر و يا مقامات مالياتي، بتوانند از اين اطلاعات استفاده کنند. به همين دليل فردي که تحصيلات دانشگاهي ندارد، بيشتر دفتردار است تا حسابدار. چرا که گزارشهاي اين دسته از افراد مطابق استاندارد نيست و پردازش کافي نميشود و بيشتر، تراز حسابها است. براي مثال يک حسابدار تجربي نميتواند به راحتي بين دارايي کوتاهمدت و بلندمدت تفاوت قائل شود و يا نميداند که چگونه بايد معاملات ارزي را در دفاتر ثبت کند. حسابداري به عنوان يک نظام پردازش اطلاعات، دادههاي خام مالي را دريافت نموده، آنها را به نظم در ميآورد. |
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
تواناييهاي لازم براي داوطلبان |
|||||||||||
داشتن شم رياضي در رشته حسابداري از اهميت بسياري برخوردار است. به همين دليل دانشآموزان رشته رياضي در اين رشته موفقتر هستند. البته اين بدان معنا نيست که دانشآموزان رشته علوم انساني قادر به ادامه تحصيل در رشته حسابداري نيستند بلکه بايد تلاش کنند تا از دانش رياضي خوب و يا حداقل متوسطي برخوردار باشند.
همچنين يک حسابدار بايد بتواند به خوبي گزارش کارهاي خود را ارائه دهد. بنابراين بايد بر ادبيات فارسي مسلط بوده و نگارش خوبي داشته باشد. اين ويژگي بخصوص در سطوح بالاتر اين رشته يعني حسابرسي و مديريت مالي اهميت بسياري دارد. دانشجوي حسابداري بايد صادق و رازدار باشد چون در آينده تمام اسناد و مدارک يک سازمان را در اختيار دارد و اگر فرد رازدار و در کل با اخلاقي نباشد لطمات زيادي به آن شرکت و در نهايت به جامعه وارد ميآورد. اين مساله بخصوص در حسابرسي اهميت بيشتري دارد زيرا اگر يک حسابرس که وظيفه بررسي گزارشات مالي يک سازمان و تاييد صحت و سقم آن را بر عهده دارد، درستکار نبوده و يا شهامت ابراز مشکلات را نداشته باشد، ميتواند به نابسامانيهاي اداري و مالي يک جامعه دامن بزند. و بالاخره يک حسابدار براي موفقيت در اين دنياي پر از رقابت و تغيير و تحول بايد خلاق، مبتکر، صبور و منضبط باشد. علاقه به امور مالي و تجزيه و تحليلهاي آن، عامل موفقيت دانشجوي حسابداري است |
|||||||||||
|
|||||||||||
مواد امتحاني و ضرايب در دانشگاه سراسري |
|||||||||||
گرایش
|
دروس و ضرایب |
||||||||||
زبان عمومي و تخصصي |
حسابداري مالي |
حسابداري صنعتي |
حسابرسي |
رياضي و آمار |
|||||||
حسابداري |
2 |
3 | 2 | 2 | 3 | ||||||
|
|||||||||||
مواد امتحاني و ضرايب در دانشگاه سراسري آزاد |
|||||||||||
گرایش
|
دروس و ضرایب |
||||||||||
زبان عمومي و تخصصي |
حسابداري مالي |
حسابداري صنعتي |
حسابرسي |
رياضي و آمار |
|||||||
حسابداري | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 | ||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
حسابداري مالي:
حسابداري صنعتي:� حسابداري صنعتي سازمان حسابرسي جلد 1 و 2 و 3حسابرسي:� اصول حسابرسي سازمان حسابرسي جلد اول و دوم نشريههاي 87 و 105� استانداردهاي حسابرسي ايرانآمار و رياضي:� رياضيات آقاي پوركاظمي� آمار عدل آذر و مومنيزبان انگليسي:� كتاب زبان انگليسي براي رشتههاي مديريت، حسابداري و علوم اجتماعيكتاب متون حسابداري داوود اقوامي انتشارات سمت |
|||||||||||
يک حسابدار متخصص، در آينده ميتواند مدير مالي يک سازمان يا شرکت گردد يعني ميتواند به مديريت يک شرکت ايده بدهد که منابع موجودش را در چه راههايي سرمايهگذاري نمايد تا استفاده بهينه کند و يا اگر شرکت به منابع مالي جديد نياز داشت يک مدير مالي بر اساس دانش آکادميک خود ميتواند بگويد که از چه طريقي بايد تامين مالي کرد. و مجموع اين فعاليتها خارج از توانايي يک حسابدار تجربي است. به نظر ميرسد فارغالتحصيلان دورههاي تحصيلات تکميلي اين رشته آمادگي و پختگي بيشتري براي حضور در بازار کار دارند. نتيجه يکي از تحقيقات دانشگاه �کلمبيا� مبني بر اين بود که از از دهه 70به بعد همه شرکتهاي موفق، شرکتهايي بودهاند که مدير آنها تحصيلات مالي داشته است. چون از اين دهه به بعد اطلاعات نقش مهمي پيدا کرده است و مهمترين اطلاعات نيز اطلاعات مالي است که تاثير بسياري در تصميمگيري روساي شرکتها دارد. فرصتهاي شغلي يک حسابدار بسيار گسترده است و از پايينترين سطح تا بالاترين سطح را در بر ميگيرد. با وجود اين که در دانشگاههاي مختلف کشور اعم از دولتي، غيرانتفاعي و آزاد، دانشجويان بسياري در رشته حسابداري تحصيل ميکنند، اما تعداد فارغالتحصيلان بيکار اين رشته از بيشتر رشتهها کمتر است. چون از يک موسسه کوچک گرفته تا بزرگترين کارخانههاي کشور حداقل براي تهيه اظهارنامه مالياتي به حسابدار نيازمند هستند. همچنين دانش حسابداري در بخش ماليات کاربرد وسيعي دارد. چون محاسبه سود به ياري حسابداري امکان پذير است و تعيين مقدار سود نيز مبناي محاسبه ماليات شرکتها اعم از دولتي و خصوصي است. فارغالتحصيلان اين رشته پس از اتمام تحصيل ميتوانند در سطوح مختلف و شاخههاي متفاوت عهده دار انجام امور مالي گردند که شرح آن چنين است:
فارغالتحصيلان ميتوانند در کليه موسسات و واحدهاي تجاري، اعم از دولتي يا خصوصي به عنوان حسابدار در شاخههاي زير مشغول کار شوند: حسابداري مالي: در کليه شرکتها و موسسات تجاري و غيرانتفاعي. حسابداري صنعتي: در کليه واحدهاي صنعتي و شرکتهاي توليدي. حسابداري دولتي: در کليه سازمانها و ادارات دولتي به عنوان حسابدار يا عامل ذيحساب. حسابداري مالياتي: در ادارات دارايي. حسابداري بيمه: در موسسات بيمه. حسابداري بانکها: در شعبهها و سرپرستي بانکها. حسابداران پس از مدتي اشتغال به کار حسابداري ميتوانند در سمت مديريت مالي واحدهاي تجاري، ايفاي نقش نمايند.
فارغالتحصيلان رشته حسابداري قادرند با توجه به شاخههاي حسابداري در بند الف در حرفه حسابرسي شاغل شوند. شاغلان حرفه حسابرسي در يک تقسيم بندي کلي به دو گروه اصلي تفکيک ميشوند: حسابرسان داخلي: اين گروه از حسابرسان، کارمند واحد مورد رسيدگي هستند، و در واقع رابط ميان هيات مديره و شرکت بوده و گزارش رسيدگي خود را به طور هفتگي، ماهانه يا سالانه به مديرعامل و هيات مديره ارائه ميدهند. اين گروه از حسابرسان عمليات داخل واحد تجاري را رسيدگي ميکنند. حسابرسان مستقل: اين گروه از حسابرسان، افرادي هستند که در موسسات حسابرسي مشغول کار هستند و بر اساس قرارداد ميان شرکتها يا سازمانها با اين موسسات، عمليات حسابداري و مالي واحد تجاري را بر اساس اصول و موازين حسابداري مورد رسيدگي قرار ميدهند و گزارش خود را به مجمع عمومي صاحبان سهام ارائه ميکنند. در واقع حسابرسان مستقل رابط ميان صاحبان شرکت و هيات مديره شرکت ميباشند. در حال حاضر در ايران، سازمان حسابرسي به عنوان يک سازمان دولتي، بزرگترين موسسه حسابرسي است و در کنار آن ساير موسسات حسابرسي دولتي و خصوصي مشغول فعاليت ميباشند. |
|
|
||||||||||
|
|
||||||||||
|
|
||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
داشتن شم رياضي در رشته حسابداري از اهميت بسياري برخوردار است. به رشته موفقتر هستند. البته اين بدان معنا نيست که دانشآموزان رشته علوم انساني قادر به ادامه تحصيل در رشته حسابداري نيستند بلکه بايد تلاش کنند تا از دانش رياضي خوب و يا حداقل متوسطي برخوردار باشند.
همچنين يک حسابدار بايد بتواند به خوبي گزارش کارهاي خود را ارائه دهد. بنابراين بايد بر ادبيات فارسي مسلط بوده و نگارش خوبي داشته باشد. اين ويژگي بخصوص در سطوح بالاتر اين رشته يعني حسابرسي و مديريت مالي اهميت بسياري دارد.
|
|||||||||||
|
|||||||||||
مواد امتحاني و ضرايب دردانشگاه سراسري
|
|||||||||||
گرایش
|
دروس و ضرایب
|
||||||||||
زبان عمومي و تخصصي
|
حسابداري مالي
|
حسابداري صنعتي
|
حسابرسي
|
رياضي و آمار
|
|||||||
حسابداري
|
2
|
3 | 2 | 2 | 3 | ||||||
|
|||||||||||
مواد امتحاني و ضرايب دردانشگاه سراسريآزاد
|
|||||||||||
|
دروس و ضرایب
|
||||||||||
زبان عمومي و تخصصي
|
حسابداري مالي
|
حسابداري صنعتي
|
حسابرسي |
رياضي و آمار
|
|||||||
حسابداري | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 | ||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
حسابداريمالي:
حسابداري صنعتي:
� حسابداري صنعتي سازمان حسابرسي جلد 1 و 2 و 3
حسابرسي:
� اصول حسابرسي سازمان حسابرسي جلد اول و دوم نشريههاي 87 و 105
� استانداردهاي حسابرسي ايران
آمار و رياضي:
� رياضيات آقاي پوركاظمي
� آمار عدل آذر و مومني
زبان انگليسي:
� كتاب زبان انگليسي براي رشتههاي مديريت، حسابداري و علوم اجتماعي
كتاب متون حسابداري داوود اقوامي انتشارات سمت |
|||||||||||
يک حسابدار متخصص، در آينده ميتواند مدير مالي يک سازمان يا شرکت گردد يعني ميتواند به مديريت يک شرکت ايده بدهد که منابع موجودش را در چه راههايي سرمايهگذارينمايد تا استفاده بهينه کند و يا اگر شرکت به منابع مالي جديد نياز داشت يک مديرمالي بر اساس دانش آکادميک خود ميتواند بگويد که از چه طريقي بايد تامين مالي کرد.و مجموع اين فعاليتها خارج از توانايي يک حسابدار تجربي است. به نظر ميرسد فارغالتحصيلان دورههاي تحصيلات تکميلي اين رشته آمادگي و پختگيبيشتري براي حضور در بازار کار دارند.
نتيجه يکي از تحقيقات دانشگاه �کلمبيا� مبني بر اين بود که از از دهه 70به بعدهمه شرکتهاي موفق، شرکتهايي بودهاند که مدير آنها تحصيلات مالي داش
|
نظرات شما عزیزان:
ادامه مطلب